19 Mayıs 2013 Pazar

Mikro Blog Servisleri


Pazarlama Stratejilerine Keskin Bir Silah, Mikroblog

Mikroblog nedir?


Mikroblog, en fazla 140 karakterden oluşan kısa mesajlara denir. Bu mesajlar, güncel bilgiler, ürün/servis bilgileri, kişisel mesajlar gibi çeşitli amaçlarla hem şirketler, hem de son kullanıcılar tarafından oluşturulabiliyor. Mikroblog, bilgisayarının başında uzun zaman geçiren yoğun insanlara ulaşmak ve onlara en kısa zamanda verilmek istenen mesajın verilmesi için etkin bir araç. Mikroblogları tanımlanan küçük bir grubun veya herkesin görebileceği şekilde yayınlamak mümkün olduğu gibi, SMS, IM, e-mail, MP3 ve internet gibi farklı yollarla paylaşmak da mümkün.Bloglarla kıyaslarsak, en önemli özelliği anlık ve kısa içerikler ile başkalarıyla içerik paylaşılmasını sağlamak. En popüler mikro blog servislerinden olan Twitter’da girilen her blog yazısı 140 karakterle sınırlıdır. İnsanların anlık olarak ne yaptıklarını başkalarıyla paylaşmalarını sağlayan mikro bloglar, özellikle profesyoneller tarafından bilgi ve haber paylaşımı amaçlı kullanılıyor. Dünyanın herhangi bir yerinde olan bir gelişmeyi en hızlı duyuran platformlar Mikro Bloglardır. Bir iki cümleyle sınırlı içerikle ile güncellenebilmeleri, cep telefonu ve iPhone gibi mobil araçlar ile kolayca kullanılabilmeleri, içeriğin hızlı bir şekilde yayılmasına olanak sağlıyor.

Mikroblog Sektörü

Mikroblog sektörü son derece yeni... 2006'larda ortaya çıkmış.  Twitter, Jaiku, Pownce gibi şirketler Cisco ve Whole Foods gibi birçok büyük şirkete son kullanıcılarıyla buluşma ortamı yaratıyor. Şirketler, müşterilerine mikrobloglar aracılığıyla ürünler ve servislerle ilgili bilgi veriyor, değişikliklerden haberdar ediyor, şikayet ve isteklere cevap veriyor. Bu sayede, hem interaktif, direkt cevap alınan, hem de gönüllü çalışan bir platform kurulmuş oluyor. Tüm bunların yanı sıra, pazarlama maliyetlerinden kısmak mümkün hale geliyor.

Mikroblog sektöründeki en popüler servis, Twitter.  Bir mikroblog sitesi olmasının yanında sosyal bir network. Diğer kullanıcılara tweet adı verilen kısa mesajlar yollanıyor, hem arkadaşlarından hem de kurumsal kullanıcılardan mesajlar ve güncel bilgiler alınıyor. Twitter mesajları, ABD, Kanada, Hindistan ve İngiltere dahilinde kısa kodlarla mobil ortamda 4 gateway’den alınabiliyor.

Nisan 2008’de, Twitter Japon kullanıcıları için Japonca servis çıkardı. Japonca servis lansmanının hemen akabinde, Japonca Twitter üzerinde kullanılan en yaygın ikinci dil oldu. Çin’de Twitter’ın taklitleri oluşmaya başladı.

Temmuz 2008 itibarıyla, 2 milyon 200 bin kullanıcıya ulaşan Twitter, San Francisco’da bir Ar&Ge projesi olarak başladı. Projenin arkasında olan Obvious şirketi, Twitter’ı şirket içi bir sistem olarak kullanırken, Ekim 06’da servis olarak lansmanı yapıldı.

Piyasaya çıkmasıyla, Twitter’ın popülaritesi hızla arttı. Mart 2007’de South by Southwest web ödülünü kazandı. Nisan 2007’de de Twitter, Inc olarak şirketleşti ve başına CEO olarak Jack Dorsey getirildi. Cisco Systems ve Whole Foods Market gibi büyük şirketler ürün ve servis bilgilerini bu yolla son kullanıcılara iletmeye başladılar.

Twitter’ın en büyük rakibi Jaiku. Finlandiya’da Şubat 2006’da kurulmuş bir şirket. Ekim 2007’de Google, Jaiku’yu satın aldı. Jaiku ismi, Japon haiku’larından (japon edebiyatında şiir türü) esinlenmiş. Jaiku, Phyton bazlı bir çerçeve olan Twisted dilinde yazılmış bir program.

Son dönemlerde sektör yeni mikroblog servisleriyle hareketleniyor. Digg’in kurucusu Kevin Rose tarafından çıkarılan Pownce adındaki servis, mikroblogları dosya paylaşımı ve etkinlik daveti gibi özelliklerle birleştiriyor.

Spoink ve Plurk gibi servisler multimedya mikrobloglaşmayı geliştiriyor. Blog; podcast, telefon ve SMS’i entegre ediyor ve mobil ses, video ve resim formatlarını destekliyor. Plurk zengin bir arayüz sağlıyor ve yatay bir zaman eğrisi ile uzaysal boyutu mikroblog’un içine taşıyor.

Rakawa projeleri, mikroblog’u bambaşka bir düzeye taşıyor. Kawara’nın kullanıcılarına hergün, kavramsal sanat akımının öncülerinden On Kawara’nın etkisiyle, ‘Bugün ne başardın?’ sorusunu soruyor.

Popüler sosyal network siteleri, Facebook, MySpace ve LinkedIn, statü güncellemeyle mikroblog özelliğine sahip.

Cisco Systems ve Whole Foods Market ürün ve servis bilgisi vermek için twitter kullanıyor.

Los Angeles İtfaiye ekibi twitter teknolojisini Ekim 2007’de California yangınları sırasında kullanmış.

NASA keşif haberlerini twitter mikroblogu olarak bildiriyor. Phoenix Mars Lander, Space Shuttle Mission ve International Space Station, tweet’ler aracılığıyla yeniliklerini duyuruyor.

BBC haber başlıklarını Twitter aracılığıyla izleyicilerine ulaştırıyor.

2008’de Barack Obama, seçim kampanyasında reklam platformu olarak Twitter’ı da kullanıldı.

Texas Üniversitesi San Antonio Mühendislik Fakültesi, öğrencilerine bilgi ulaştırmak için Twitter kullanıyor.  
Kurumsal Müşteriler

Çok sayıda şirket Twitter’da markalarıyla ilgili nelerin konuşulduğunu kayıt altına alıyor.

Bu şirketler arasında, Comcast (CMCSA), Dell (DELL), General Motors (GM), H&R Block (HRB), Kodak (EK), and Whole Foods Market (WFMI) var. Amaç, bilgilendirmeden reklama, pazar araştırmasından müşteri ilişkilerine kadar, şirketlerin müşterilerine birçok servisi en yalın şekilde sunmasını ve müşterilerden geribildirim almasını sağlıyor. Markanın bilinirliğinin kontrolü şirket yönetiminden direkt müşterilerin eline kayıyor. Aynı markayı kullanan birçok tüketicinin ve o markayı ortaya koyan şirketin aynı web sayfasında buluşup, birbirlerine sorular sormayı, ürünler ve servislerle ilgili geribildirim paylaşımı yapmayı sağlıyor.

Çoğu büyük şirket mikroblog’u Twitter ile keşfettiği gibi, iletişim kanalı olarak en büyük kullanıcı havuzuna sahip Twitter’ı kullanmaya devam ediyor. Kullanıcının yazdığı olumlu izlenimler tüm havuzdaki kullanıcıları pozitif yönde etkilerken, bir ürünle ilgili yaşanan sıkıntılarda binlerce kullanıcı tarafından okunarak markayı kötü yönde etkileyebiliyor.

Şirketlere direkt duruma müdahale etme ve müşteri ilişkilerini geliştirme şansı da veriyor. Örneğin, GM bayiinde potansiyel bir  Saturn alıcısının kendisiyle ilgilenen bir satış uzmanı bulamadığı için alım yapamadığını Twitter’a yazmasıyla, GM yönetimi hemen durumu fark edip, bayiye gereken uyarıyı yaparak, müşteriyle ilgilenilmesini sağladı. Sonunda, farklı bir bayiden olsa da müşteri bir Saturn araba almış oldu.

Southwest Havayollarıyla uçan, Christofer Hoff mikroblog aracılığıyla uçuşundaki gecikmeden ve bavullarının kaybolmasından dolayı ne kadar rahatsızlık duyduğunu yazmış, ertesi gün ise Southwest havayollarından şöyle bir tweet almıştır: “Uçuşunuzda yaşadığınız sıkıntılardan dolayı üzgünüz, hava şartları korkunçtu. Umarım Southwest’in mükemmel olduğunu kanıtlamamız için bize 2. bir şans verirsiniz.„

Korkutucu ancak direkt ve kişinin yaşadığı sıkıntının farkında olunduğunu çok net ileten güçlü bir araç. Tabii şirketlerin bu tür durumlardan haberdar olabilmesi için, Twitter kullanıcısının mikrobloglarının takip edilmesine izin veriyor olması gerekir.

Twitter’da İş Yapmak

İlk kar amaçlı işletme, Haziran 2007’de açılan, @DellOutlet, aynı zamanda Twitter’daki ilk direkt satış hesabı. Takipçilerine özel indirimler yayınladı. Twitter’la daha hızlı ve postaya göre daha az maliyetli bir şekilde müşterilerle buluşmak mümkün. Bir özellikle, ürünle, promosyonla ilgilenen herkesin takip etmesini sağlıyor. Direkt satış şirketinde tek kişi çalışmak bile yeterli oluyor; çünkü, Twitter az zaman ve çabayla işin dönmesini sağlıyor.

DellOutlet'in ilk yılını bitirmesiyle 500 bin dolar üzerinde satışa ulaşmış oldu. Dell’in toplam satışına bakıldığı zaman çok az gözükse de, bir sene içinde yapılan satış olarak hatırı sayılır bir rakam.

Twitter’da Müşteri Hizmetleri

Twitter’ın en önemli faydası, şirketlerin müşterilerinin markalarıyla ilgili ne söylediklerini duymaları ve aynı ortamda onlara cevap verebilmeleri. Şirketler için üsluplarını ayarlamak da bir hayli zor. Kimi şirket çok formal ve uzak bir üslup seçerken, diğerleri çok daha yakın ve arkadaşça bir dil kullanabiliyor. Twitter’ı en etkin şekilde kullanıp, belli bir müşteri kitlesine ulaşan şirketler güçlü müşteri hizmetleri yürütüyorlar.

Comcast

Comcast’in takip ettikleri: 3,116

Comcast’i takip edenler: 3,071

Favoriler: 3

Güncellemeler: 11,753

Comcast (CMCSA) 2007 sonbaharından beri blog dünyasını yakından takip ediyor: müşterilerinin neler söylediği ve daha iyi hizmet verebilmek için neler yapabileceği gibi, müşteriler problem yaşadığında da müdahale etmeye çalışıyor. Nisan 2008 itibarıyla, Comcast kamuya açık şekilde Twitter kullanmaya başladı. Frank Eliason, tüm tweetlerin arkasındaki kişi, onun yanında kendisine destek veren 7 kişilik araştırma ve müşteri hizmetleri çözümleri yaratan bir ekibi var.

Dell

Dell’in takip ettikleri: 1,747

Dell’i takip edenler: 1,638

Favoriler: 0

Güncellemeler: 2,936

Dell (DELL) Twitter’da sadece bir kanalla yetinmiyor; 20’ye yakın kanalla müşterilerine ulaşmaya çalışıyor. En iyi bilineni "Richard at Dell," Dell dijital medya takımının bir üyesi olan Richard ile özdeşleştirilmiş. Dell’in uluslararası müşterilerini hedefleyen Çince, Japonca, Almanca ve İspanyolca blog yazan farklı kanalları var.

General Motors

GM’in takip ettikleri: 411

GM’i takip edenler: 683

Favoriler: 1

Güncellemeler: 729

Amerikan oto endüstrisi sıkıntılı bir dönemden geçiyor. Bu bağlamda, General Motors (GM)’in vermek istediği mesaj kalıcı olduklarını göstermek. Bunu yapmak için de, en popüler sosyal medya sitelerinde yer alarak ve müşterilerine bu zor dönemleri atlatmaya çalıştığını göstererek yapıyor. GM Ocak’ta Twitter’a dahil oldu ve o zamandan beri oto show’larda veya çeşitli etkinliklerde Twitter ile iletişim kurmaya başladı.

H&R Block

H&R Block’un takip ettikleri: 797

H&R Block’u takip edenler: 593

Favoriler: 47

Güncellemeler: 253

Dev bir vergi hazırlama şirketi olan H&R Block’un (HRB) çalışanları Twitter’ı ücretsiz ve kolay bir mesajlaşma kanalı olarak düşündü. Ancak sonrasında, gördü ki Twitter insanları dinleyip onların problemlerine çözüm getirmek için önemli bir araç. HRB’ye göre, müşteri hizmetleri gerçek anlamda ancak birebir bağ kurulduğunda etkinlik gösteriyor.  

JetBlue

JetBlue’nun takip ettikleri: 3,749

JetBlue’yu takip edenler: 3,874

Favoriler: 4

Güncellemeler: 237

JetBlue (JBLU) ağızdan ilerleyen bir marka. Şubat 2007’de gecikmeli uçuşlarından çok konuşulan  JetBlue, pazarı gözlemlemeye ve sosyal medyayı yaygın olarak kullanmaya başladı. Morgan Johnston 2007’de Twitter kullanarak toplumun ihtiyaçlarını belirlemeye çalışırken, yolcularla konuşmanın artılarını gördü. Şimdi Kurumsal İletişim Müdürü, Twitter takipçilerine kötü hava şartlarını bildiriyor ve gelen sorulara cevap veriyor.

Kodak

Kodak’ın takip ettikleri: 449

Kodak’ı takip edenler: 373

Favoriler: 10

Güncellemeler: 484

Kodak’ın baş blogcusu Jenny Cisney Olimpiyatlar için Çin’e gitti. Kodak’ı temsilen, Olimpiyatların resmi sponsoru olarak, Cisney ABD kadınlar jimnastik takımının gümüş madalya almasından, Çin Seddi’ni ziyaretine kadar her türlü etkinliği Twitter bloglarında anlattı. Burada firmanın amacı, marka bilinirliğine kişisel bir imaj vermek.
Kaynak: Datassist / Değişim Yelpazesi, Dünya Gazetesi
http://www.kurumsalhaberler.com/pr/sosyal-medya-nedir.aspx

0 yorum:

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Best Hostgator Coupon Code