Elektronik ticaret ya da kısaca e-ticaret, 1995 yılından sonra İnternet kullanımının artmasıyla ortaya çıkan, ticaretin elektronik ortamda yapılması kavramıdır.
Mal ve hizmetlerin üretim, tanıtım, satış, sigorta, dağıtım ve ödeme işlemlerinin bilgisayar ağları üzerinden yapılmasıdır. Elektronik ticaret, ticari işlemlerden biri veya tamamının elektronik ortamda gerçekleştirilmesi yoluyla reklam ve pazar araştırması, sipariş ve ödeme, teslimat olmak üzere üç aşamadan oluşmaktadır.
Elektronik ticaret, tüm dünyada ticaretin serbestleştirilmesi eğilimi ile birlikte, 2000'li yıllardan sonra yaşanan ve bilgi iletişimini kolaylaştıran teknolojik gelişmelerin bir parçası olarak ortaya çıkmıştır. Geleneksel pazarlama yöntemlerine, İnternet olanaklarını da ekleyen kuruluşlar, sadece belirli bir kitleye satış yapabilmenin ötesine geçip, üretkenliği ve yaratıcılığı arttıran küresel e-ticaret bağlantıları kurma şansını elde edebilmeye başlamıştır. Eskiden birçok şirket televizyon, gazete, radyo gibi araçları kullanarak potansiyel müşterilerine ulaşmaya uğraşırken, bugün bunlara İnternet üzerinden reklamcılık da eklenmiştir.
Elektronik ticaretin araçları, birbirleriyle ticaret yapanların ticari işlemlerini kolaylaştıran telefon, faks, bilgisayar, elektronik ödeme ve para transfer sistemleri, elektronik veri değişimi sistemleri (Electronic Data Interchange-EDI), İnternet gibi her türlü teknolojik ürünlerdir. EDI, ticaret yapan iki kuruluş arasında, insan faktörü olmaksızın bilgisayar ağları aracılığı ile belge ve bilgi değişimini sağlayan bir sistem olarak elektronik ticaretin önemli bir aracıdır. Elektronik ticaret açısından en etkin araç olarak kabul edilen yeni İnternet teknolojileri ise ses, görüntü ve yazılı metni aynı anda, daha hızlı ve güvenli bir şekilde ilettiğinden, İnternet üzerinden yapılan bu işlemlerin maliyeti diğer araçlara oranla hayli düşüktür.
Geçmişte bir ölçüye kadar kapalı bilgisayar ağları üzerinden gerçekleştirilen elektronik ticaret uygulamaları, güvenli olmakla birlikte maliyeti yüksek sistemlerdir. Günümüzde, açık bilgisayar ağı olan internet, elektronik ticaret için çok daha uygun bir altyapıdır. İnternet aracılığıyla, artık kapalı yapıdan açık yapıya geçerek küreselleşen ağların getireceği avantajlardan yararlanılmaktadır. Bu da özellikle KOBİ'lerin (Küçük ve Orta Ölçekli İşletmelerin) dünya ticaretinde daha fazla yer almalarına imkân sağlamaktadır. Elektronik ticaret, özellikle KOBİ'ler için çok uygun bir ticaret şeklidir. Elektronik ticaret, ürün seçeneklerinin artmasını, ürünlerin kalitesinin yükselmesini ve daha hızlı bir şekilde ödenerek teslim alınmasını sağlamaktadır.Potansiyel tüketicilerin dünyanın her yanında pazara arz edilen ürünler hakkında bilgi sahibi olmalarına ve yeni üreticilerin dünya pazarlarına girmelerine imkân vermektedir. Daha düşük fiyatlı ve kaliteli ürünlerin pazara girmesi üreticiler arasında rekabetin artmasına ve tüm ticari işlemlerin maliyetinin düşmesine neden olmaktadır
.
Elektronik ticaret, üretici ve tüketicileri, özellikle KOBİ'leri geleneksel ticaret engelleri olan pazara uzaklık, bilgi eksikliği ve talebe uygun üretim yapılamayışı gibi dezavantajlardan kurtarabildiği ölçüde yararlı olacaktır. Ancak, elektronik ticaret ülkelerin tüm ticari sorunlarını (örneğin ulusal tedarik zincirindeki halkaları) çözemez. Elektronik ticaret konusunda yeterli bilgi ve deneyime sahip olmayan ülkeler ilk aşamada interneti sadece reklam veya pazar araştırması amacıyla kullanabilirler.
E-ticareti bu kadar gözde kılan unsurlar arasında; e-ticaretin, şirket ile hedef kitlesi arasındaki doğrudan ilişki sağlaması, pazarlamacılara istedikleri bilgileri sunması, hızlı ve düşük maliyetli olması ve tüm bunların elektronik ortamda yapılıyor olması sayılabilir. Diğer olumlu unsurlar arasında ise dağıtımda kolaylık ve ucuzluk, tüketici ile daha rahat etkileşim, anında geri dönüş, dikkat çekicilik, küresel pazarla tanışma, 24 saat hizmet ve anında satış yer alır.
Normal koşullarda ortalama 10 yıl alan markalaşma süreci, elektronik ticaret sayesinde 2 yıla inmiş durumdadır. Bugün "Dünyanın en büyük 500" şirketi listesinde bundan birkaç yıl önce kurulmuş olan onlarca e-şirket yer alıyor.
Etkisi küresel olan İnternet ekonomisi, hem ticaret hem de siyaseti etkiler. Tüm dünya çapında, iş dünyasının önderleri, kendi şirketlerinin ayakta kalma ve rekabet edebilme yetilerinde internetin oynadığı rolü kabul etmektedir. Şirketlerin, bu yeni ekonomide rekabet edebilmek için internetin gücünden yararlanma gereksinimi ortaya çıkmıştır.
E-ticaretin uluslararası kabul görmüş iki türü vardır: işletmeler arası (B2B) ve işletmeden-tüketiciye (B2C) e-ticaret.
B2B genelde firmalar arası iş süreçlerini birbirine bağlayan e-ticaret türü denebilir. Mesela Tedarikçi ile bayiler arasında siparişlerin internet üzerinden yapılması, süreçlerin internet üzerinden yürütülmesi örnek gösterilebilir. B2C ise örneği gün geçtikce artan bir e-ticaret modelidir. En büyük örneği Amazon tüm dünyadaki tüketicilerin hemen her ihtiyaçlarının karşılanabildiği e-ticaret sitesidir. İş sahibi bu sayede ulaşamadığı milyonlarca müşteriye ulaşma imkânı sağlar.
Müşteri temelli elektronik ortamda alış veriş modelleri
kredi kartı ile alışveriş modeli ; bu iş için mal ve hizmet verenlerin ticari kuruluş olma şartları aranmaktadır.
EFT ticari boyutta işletme olmayan daha çok bireysel alış veriş karşılıklı değiş tokuş maksatıyla işlemlerde kullanılamaktadır.
EFT uygulamasında hukuki açıdan elektronik ticaret olarak tam dikkate alınmaz çünkü tek taraflı para gönderimi sonrası karşı taraf bana olan borcunu yolladı diyerekten kendini savunabilir. Bu durumun alternatifi olarak EFT yi aracı bir hesaba aktarılması yani havuzda onay bekletme modeli bazı sitelerde kullanılır. Aracı tarafsız bir ticari kuruluş tarafından bu yöntem oldukça sıkça kullanılmaktadır.
Temel arama motoru optimizasyonu (SEO) ipuçları
Arama motoru optimizasyonu veya diğer adıyla SEO konusunda ulaşabildiğiniz başarı, e-ticaret sitenizin başarısını doğrudan etkileyebilecek en önemli faktörlerden biridir. En temel tanımı ile SEO; e-ticaret sitenizin arama motorları tarafından görünürlüğünü artırmak anlamına gelir. Sitenizin arama motorları tarafından görülürlüğünün artması ise organik trafiğinizin artması anlamına gelir.
Daha fazla trafik, daha fazla satış anlamına gelmesinden dolayı, üstelik organik trafiğin tıklama veya gösterim başına maliyetleri olmadığı için son derece önemlidir. Peki e-ticaret için arama motoru optimizasyonunda nelere dikkat etmek gerekir.
E-ticarette SEO konusunda altı önemli noktaları:
- Anahtar kelimelerinizi belirleyin
İlk yapmanız gereken şey hedefleyeceğiniz anahtar kelimelerinizi belirlemektir. Anahtar kelimeleriniz ne kadar geniş bir ifadeye karşılık geliyorsa toplam arama hacmi genellikle daha yüksektir ama rekabet de yüksek olacağı için SEO konusunda işinizin de daha kadar zor olduğunu söylemeliyiz. Daha dar ifadelerin arama yoğunluğu nispeten az olabilir ama onlarda da sitenizi üst sıralara taşımak daha kolay olur. Bu ikisi arasında sağlıklı bir denge kurmak için Google’ın AdWords anahtar kelime aracından fikir alabilirsiniz.
Arama motorları da aynı ziyaretçileriniz gibi özgün içeriği çok severler. O yüzden her bir ürün için özgün birer tanıtım metni yazdığınızdan emin olun. Tedarikçinin size sağladığı ve pek çok farklı sitede kelimesi kelimesine aynısının kullanıldığı ürün tanıtımları arama motoru optimizasyonu konusunda size yardımcı olamaz.
- Doğru kategori ve ürün isimleri
Kategori ve ürün isimlerini belirlerken SEO konusunu aklınızda bulundurmanızda fayda var. Potansiyel müşterilerin arama motorlarında yapacakları aramalarda yer alması muhtemel kategori ve ürün isimleri sizin için avantaj olacaktır.
- Blog’unuz olsun
Potansiyel müşterilerinizin sitenize ilk girdikleri sayfa ürün sayfası olmak zorunda değil. Blog yazılarınızın bulunduğu ve daha fazla sayıda özgün içeriğin bulunduğu içerik alanları ziyaretçilerin siteye ilk girdikleri sayfa olabilir ve oradan ürün sayfalarına geçebilirler. Bu yüzden sitenizde bir blog’unuz olması son derece önemlidir.
- Anahtar kelime dengesine dikkat edin
En başta seçtiğiniz anahtar kelimeler sitenizdeki farklı sayfalarda yer alacaklar fakat yaygın inanışın aksine bu kelimeleri mümkün olduğu kadar sık kullanmak faydadan çok zarar getirebilir. Seçilen anahtar kelimenin bir sayfada ne kadar sık geçmesine gerektiğine dair kesin bir kural yok, bu konuda yapmanız gereken anahtar kelimenin metin içerisinde doğal bir şekilde yer almasını sağlamak.
- Sosyal medyayı kullanın
Sosyal medyayı kullanmak sadece potansiyel müşterilere ulaşmak için değil, arama motorları tarafından fark edilebilmek açısından da önemlidir. Facebook ve Twitter’ın yanı sıra Google’a ait olan Google+’ı da gözden kaçırmamanızı öneririz.
İnternet Reklam Terimleri ve Tipleri
Bir e-ticaret sitesi için en önemli konuların başında trafik yani ziyaretçi gelir. Çünkü ziyaretçisi olmayan bir e-ticaret sitesi giriş kapıları kapalı bir alışveriş merkezinden farksızdır. Ziyaretçi elde edebileceğiniz ücretsiz birçok yol olmasının yanında, ücretli birçok modelde bulunmaktadır.
Reklam vermeden önce veya reklam verirken ne şekilde çalıştığınızı bilmeniz ve gerekli terimlere hakim olmak da önemlidir. Şuanda ülkemizde uygulanan reklam modellerinden ve terimlerinden çok kullanılanları aşağıda yer almaktadır.
CPM | Cost Per Mille (Thousand)
Yani 1000 gösterim başına fiyatlandırma demektir. CPM olarak 1 TL’denreklam veriyorsanız, verdiğiniz reklamın 1000 kez gösterimi karşısında 1 TL ödeyecksiniz demektir. Geçmiş dönemlerde birçok site bu model üzerinden çalışmaktayken, şuanda çok tercih edilen bir model değildir.
CPC | Cost Per Click
Cost Per Click yani tıklama başı ödeme demektir. Reklam verdiğiniz site ile anlaşmanız doğrultusunda tıklama başına anlaşmış olduğunuz rakamı ödersiniz. Yaygın bir çalışma şeklidir. En iyi örneği Google Adwords reklamlarıdır. Sitenize gelen her bir tıklama için bir bedel ödersiniz.
CPL | Cost Per Lead
Daha hedef odaklı fiyatlandırma modellerine bakacak olursak, bunlardan bir tanesi CPL‘dir. Siteden aldığınız kayıt başına ücretlendirme yapıldığı modeldir CPL. Herhangi bir siteye verilen reklamı tıklayan kişiler sitenize gelip, bir kayıt işlemi gerçekleştirdiğinde (örneğin üyelik veya iletişim formu olabilir.) reklam verdiğiniz siteye para ödersiniz. Aldığınız kayıt / üye için ödeme yaparsınız.
CPA | Cost Per Action
CPM, CPC ve CPL modellerine göre çok daha da etkili bir yöntemtir. Cost Per Action yani eylem başına ödeme yaptığınız fiyatlandırma sistemidir. Burdaki eylem sizin belirlediğiniz her hangi bir şey olabilir. Ürün satışı, Üyelik veya sizin için önemli olan bir formun doldurulması işlemi olabilir. CPA, CPS (Cost per Sale) yani satış için ödeme şeklinde de olabilir. Modele göre işlemin tamamlandığı sayfaya bir kod yerleştirilir ve tutar reklam yayıncısına iletilir. Toplam işlem tutarları üzerinden komisyon şeklinde ödemesi gerçekleşir. E-ticaret siteleri için en mantıklı reklam modellerinden biridir.
Yukarıda anlatmaya çalıştığımız reklam çalışma modellerinin yanı sıra birazda reklamlar ile ilgili genel terimleri önemli olması sebebiyle paylaşmakta yarar vardır.
Zenginleştirilmiş Medya Uygulamaları ( Rich media ads )
Neredeyse tüm internet reklam kampanyalarında kullanılan Zenginleştirilmiş Medya Uygulamaları terimi, yüksek kaliteli animasyon, ses veya video, formlar gibi banner ve benzeri reklam çalışmaları ile uygulanmakta ve kullanılmaktadır.
Tıklanma ( Click Through )
Tıklanma; herhangi bir internet reklamının kullanıcılar tarafından tıklanmasına denir. Kullanıcı, reklama tıklar ve diğer siteye yönlendirilir. Genel olarak tıklamalar unique visitors ( tekil ziyaretçi) üzerinden yorumlanır. Böylece 1 gerçek ziyaretçi 1 tıklama olarak kabul görür.
Görüntülenme ( Impression )
Görüntülenme; herhangi bir internet reklamının kullanıcılar tarafından görüntülenmesine denir. Ziyaretçi bulunduğu siteyi açtığında veya sayfalarını gezdiğinde sizin reklamınız var ise görüntülenme sağlamış olarak kabul edilir. CPM (Cost Per Mille) modeli bu şekilde çalışmaktadır.
Tıklanma Oranı ( CTR : Click Through Rate )
Tıklanma oranı; internet reklamını tıklayan kullanıcıların, görüntüleyen kullanıcılara oranıdır. Toplam tıklanma bölü (/) toplam görüntülenme şeklinde hesaplanır.
Örnek;
Bir banner reklamı 1.000 kişi tarafından görüntülediyse fakat sadece 10 kişi tıkladıysa, banner’ın “Tıklanma oranı” %1′dir.
10 / 1.000 = 0.01 = %1
Dönüşüm ( Conversion )
Dönüşüm; herhangi bir internet reklamı aracılığıyla ( Banner, text linkler, akıllı linkler vb. ) reklamverenin sitesine gelen ziyaretçinin, reklamverenin istemiş olduğu aktiviteyi gerçekleştirmesine denir. E-ticaret siteleri için bu aktivite; site üyeliği, ürün satışı, bülten üyeliği olarak adlandırılabilir.
Dönüşüm Oranı ( Conversion Rate )
Dönüşüm oranı; reklamveren tarafından önceden belirlenen aktiviteyi gerçekleştiren ziyaretçilerin, dış reklama tıklayarak siteye gelen tüm ziyaretçilere yüzdesel oranıdır. Toplam dönüşüm bölü (/) toplam ziyaretçi şeklinde hesaplanır.
Örnek;
Reklamveren tarafından, dönüşümün “e-ticaret sitesi üyeliği” olarak tanımlandığınıdüşünelim . Banner reklamına tıklayarak 100.000 kişi siteyi ziyaret etti fakat sadece 1.000 kişi üye olduysa, bu banner’ın “Dönüşüm oranı” %10′dur.
1.000 / 10.000 = 0.1 = %10
Kaynak:http://pclevel.com.tr/,vikipedi
0 yorum:
Yorum Gönder